التعذية والصحةالطب والحياة

نصائح لخسارة الوزن في الصيف

زيادة الوزن ‘البسيطة’ تعني كسب خمسة كيلوغرامات على الأكثر؛ وبالطبع ينغّص الأمر اليوميّات، بخاصّة مع التخفّف من اللباس في الصيف. للتخلّص من الكيلوغرامات الخمسة، من دون اتباع أي رجيم مخسّس أو بذل الجهد أو قصد عيادة اختصاصيّة التغذية، يفيد إجراء مجموعة من التعديلات على أسلوب الحياة، بخاصّة في الفصل الحارّ، الذي تكثر فيه الرحلات والنشاطات والعزومات. وفي هذا الإطار، تُطلع اختصاصيّة التغذية روى يونس قرّاء ‘سيدتي. نت’ على خمس نصائح مساعدة في خسارة الوزن، من دون اتباع أي نظام رجيم.

1. ينفع التقنين في شرب العصائر المعلبّة؛ صحيح أنّ الأخيرة تبرّد الجسم، بيد أنّها غنيّة بالسكّر، وبالتالي التقنين فعّال في الحدّ من السعرات الحراريّة الواردة إلى الجسم. وينسحب الأمر على المشروبات الغازيّة. وبالمقابل، يفيد الإكثار من شرب الماء، أي نحو ليترين منه إلى ثلاثة ليترات، في اليوم، ومن دون انتظار الشعور بالعطش، وذلك لترطيب الجسم. تجدر الإشارة إلى أنّ التعرّق جرّاء المناخ الحارّ يُخسر الماء، وبالتالي لا بدّ من تعويضه، اتقاءً من جفاف الجسم.

2. يجب التركيز على تناول ثمار الفواكه الكاملة، بدلًا من شرب عصيرها الطازج، لأنّ إعداد كوب من العصير يتطلّب عصر ثلاث ثمرات، فيما ثمرة منها أو ثمرتان كفيلتان في درء العطش، وإنعاش الجسم. عمومًا، تنصح الاختصاصيّة بالالتزام بتناول ثمرتين من الفواكه (أو ما يوازيهما)، في اليوم.

3. يُستحسن الانتباه إلى الأكل المتناول خارج المنزل، بخاصّة أنّه في الصيف، تكثر النشاطات والرحلات والعزومات. وفي هذا الإطار، تدعو الاختصاصيّة إلى قراءة لائحة الطعام، بتأنٍ، في المطعم، والابتعاد عن اختيار الصنوف المقليّة (البطاطس، بخاصّة)، مع التركيز على سلطات الخضروات (والانتباه إلى الصلصات والتتبيلات التي ترافقها)، والصنوف المشويّة.

4. تغري البوظة بتذوّقها، لا سيّما بعض نكهاتها ‘المبتكرة’، التي لا تخطر على البال! لكن البوظة عمومًا غنيّة في السعرات الحراريّة؛ لذا تقضي نصيحة الاختصاصيّة بإعداد البوظة في المنزل، للسيطرة على سعراتها العالية، وذلك عن طريق استخدام ثمار الفواكه الطازجة، مع البعد عن إضافة السكّر إليها. وفي حال إضافة الحليب إلى البوظة المصنوعة في المنزل، يفيد اختيار النوع خالي الدسم منه.

5. يفيد الالتزام بالنشاط البدني، كالسباحة أو المشي أو اليوغا أو أي رياضة مرغوبة ومسليّة للمرء، وذلك لمدّة ثلاثين دقيقة في اليوم (أو من ثلاث ساعات من الرياضة في الأسبوع إلى خمس منها)، مهما كانت الانشغالات.

6- استخدام حمض Deoxycholic:
في طرق تانية طبية للتخلص من الدهون غير الرجيمات والانظمة الغذائية وفي نفس الوقت بعيدة عن العمليات الجراحية, وهي حقن الجسم بحمض الـ Deoxycholic الحمض ده بيساعد على تذويب الدهون, بس الطريقة دي بتستخدم لو عندك دهون في اماكن صغيرة زي دهون تحت الدقن, او الرقبة, او دهون الصدر, والركبتين, وممكن الحقن ده يسبب تورم بسيط بياخد من اسبوع لاسبوعين وبعد كده بيروح والنتايج بتبدأ تظهر بعد من 4 لـ 6 اسابيع, وطبعا العلاج ده محتاج اشراف طبي والدكتور هو اللي بيحدده.

7- احسبي السعرات الحرارية:
احسبي سعراتك الحرارية اللي المفروض جسمك يحصل عليها, ودلوقتي في تطبيقات كتيرعلى الموبايل تقدري تحسبي عن طريقها السعرات الحرارية المناسبة ليكي حسب وزنك وطولك, نزليه على موبايلك هيسهل عليكي الموضوع جدا.

8- كلي قدام المرايا:
متخصصين التغذية بيأكدوا ان طريقة الاكل قدام المرايا وانك تشوفي نفسك وانتي بتاكلي ده ممكن يساعد على انقاص الوزن لانه هيخليكي تفكري وانتي بتبصي لنفسك انك عايزة تحافظي على جسمك شكله حلو ورشيق وبالتالي هتقدري تتحكمي في نفسك.

9- امشي على النظام المناسب ليكي:
مهم جدا اننا نختار المناسب لينا سواء من الانظمة الغذائية او الرياضة لاننا ممكن نمشي على نظام ومنلقيش نتيجة ونقول احنا مش بنخس ليه وده سببه بيبقى اننا بنختار نظام مش مناسب لينا وبالتالي مش بنحس باي نتيجة, عشان كده لازم نختار الحاجة المناسبة اللي نمشي عليها عشان تجيب معانا نتيجة فعالة ومرضية.

10- اشربي كمية كافية من المية يوميا:
المتخصصين بيأكدوا ان شرب كمية كفاية من المية يوميا ده من افضل الحاجات الفعالة لفقدان وتنظيم الوزن, لان المية بتساعد في عملية التمثيل الغذائي اللي بيحرق السعرات الحرارية في الجسم, عشان كده لازم نشرب على الاقل 8 كوبايات مية في اليوم.

11- كلي الدهون الصحية:
الدهون الصحية من الحاجات اللي بتساعد على تغيير الكيميا الحيوية وتنشيط انزيمات حرق الدهون في الجسم, والدهون الصحية دي هتلاقوها موجودة في زيت جوز الهند, وزيت الزيتون, والافوكادو, والمكسرات, والاكلات اللي فيها اوميجا3 زي التونة والسلمون.

12- احصلي على البروبيوتيك:
كلي الاكلات الغنية بالبروبيوتيك زي الزبادي, والمخلل, لان الدراسات اثبتت ان المادة دي بتساعد على فقدان الوزن ومش بس كده كمان بتقوي جهاز المناعة وبتتحكم في الحالة المزاجية وبتخليكي مبسوطة اكتر.

13- مارسي الرياضة:
لو انتي مكتفية بممارسة الرياضة في البيت بس على جهاز المشي مثلا او بس الحاجات البسيطة حاولي انك تزودي من النشاط الرياضي بتاعك وتمارسي حاجات اكتر واقوى عشان تساعدك على حرق سعرات حرارية اكتر زي مثلا المشي او الجري او ممكن تجمعي بين المشي والجري مع بعض عشان تحرقي سعرات اكتر واسرع.

14- زودي من اكل الخضار:
من اكتر الحاجات الفعالة اللي بتساعد على انقاص الوزن هي اكل الخضار الطازة بشكل يومي وخصوصا الخضار اللي لونه اخضر زي البروكلي او السبانخ, وده مش هيساعد بس على انقاص الوزن لكن هيحسن من صحتك جدا, عشان كده لازم تدخلي الخضار في نظامك الغذائي بشكل يومي.

 

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى