البيت والأسرةمواقف طريفة

#اضحك_من قبلك وانس #همومك

النكت لها دور كبير في الترفيه عن النفس والخروج من جو الكآبه ورسم البسمة على الوجوه, من المعروف ايضاً ان نكت مضحكة 2022 تعمل على تقوية عضلة القلب وتساعد على الخروج ولو قليلا من مشاغل الدنيا ومشاكله.

مرة ولد كسلان اوي راح يشتغل في ورشة طول اليوم قاعد مبيعملش حاجة والمعلم هو اللي بيشتغل اتجنن منه قال وبعدين في الواد اللي مش عايز يتحرك من مكانه دة راح قايله قوم يابني غيرلنا اللمبة اللي اتحرقت الولد قاله طب شيلني يامعلم المعلم شاله وفضل واقف بيه شوية والولد مبيعملش حاجة راح قاله ايه يابني في ايه الولد قاله اللمبة قلووظ وانت مبتلفش يامعلم.

بيقولك مره واحد اتخانق مع ابوه قالهم انا رايح اموت نفسي ساب البيت و راح بات فالمقابر ف اصحابو عرفو انو نايم ف المكان دا راحو لبسو ابيض و قالولو احنا اللي هنحاسبك
اول يوم خلوه يشيل رمل
تاني يوم خلوه يشيل اسمنت
تالت يوم هرب منهم راح البيت لقي امه بتصوت قالها فيه ايه قالتلو ابوك مات قالها دا هيطلع عين امه دا الصبه بكره.

اقرأ المزيد من صحيفة هتون الدولية

للضحكِ العديدُ من الفوائد الصحيّة التي تقيكَ من الإصابة بأمراض متعدّدة، نتيجة رفعه مستوى المناعة في جسمِك، أضفْ على ذلك الفوائد الصحيّةَ الأخرى، من زيادةٍ في نشاط الدورة الدمويّة، وتنظيمِ معدّل السكّر في الدم وغيرها من الفوائد، كما أنّ الضحكَ يعزّزُ من تواصلك الاجتماعيّ مع الآخرين، ويقرّبك من نفوسهم. سنعرضُ في هذه المقالة أهمَّ فوائد الضحك الصحّية.

فوائد الضحك الصحية
يُساهم الضحك في إراحة الجسم كاملًا، فقد تخفف الضحكة من التوتر الجسدي والإجهاد، وتترك العضلات مسترخية لمدة تصل إلى 45 دقيقة بعد ذلك.
تقوية جهاز المناعة، حيث يقلل الضحك من هرمونات التوتر ويزيد الخلايا المناعية والأجسام المضادة لمكافحة العدوى، وبالتالي يحسن من مقاومة الجسم للأمراض.
يؤدي الضحك إلى إطلاق مادة الإندورفين، وهي مواد كيميائية طبيعية تمنح الجسم الشعور بالسعادة، ويعزز الإندورفين الشعور العام بالصحة، ويمكنه أن يخفف الألم مؤقتًا.
يساعد الضحك على حماية القلب، حيث يحسن الضحك من وظيفة الأوعية الدموية ويزيد من تدفق الدم، مما يساعد على حماية الجسم من النوبات القلبية ومشاكل القلب والأوعية الدموية الأخرى.
الضحك يحرق السعرات الحرارية، حيث وجدت إحدى الدراسات أن الضحك لمدة 10 إلى 15 دقيقة يوميًا يمكن أن يحرق ما يقارب من 40 سعرًا حراريًا – وهو ما قد يكون كافيًا لخسارة حوالي 2 كيلو على مدار عام.
يخفف الضحك من مشاعر الغضب، فلا شيء يخفف الغضب أسرع من الضحك المشترك، حيث يمكن أن يضع النظر إلى الجانب المضحك المشاكل في منظورها الصحيح.
يساعد الضحك في تأخير علامات الشيخوخة، حيث إنّ الضحك يزيدُ من تدفّق الدم للوجه؛ لتحريكه ما يقاربُ خمسَ عشرة عضلة في الوجه، فيجعل الفرد يبدو بعمرٍ أصغر وصحّة أكبر.

 

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى
Link partner: gaspol168 sky77 koko303 zeus138 luxury111 bos88 bro138 batman138 luxury333 roma77 ligaciputra qqnusa qqmacan gas138 bola88 indobet slot5000 ligaplay88