متاحف وأثار

السياحة في شرم الشيخ

السياحة في شرم الشيخ

مدينة شرم الشيخ تعتبر من أشهر وأجمل المنتجعات السياحة في مصر بالإضافة إلى كونها مركز رئيسي لأنشطة الغطس و الغوص و جميع الرياضات المائية، بالإضافة للأسواق و الفنادق و المنتجعات و المطاعم بمختلف أشكالها.

لو ناوي على شرم، برشحلك مجموعة من الأماكن اللي مينفعش تفوتها في زيارتك ، و منها:

خليج نعمة:

هو الأفضل و الأشهر و الاكثر شعبية بالتأكيد و مركز الحياة في المدينة اللي بتلاقي فيها كل احتياجاتك المختلفة، كل زوار شرم الشيخ ليهم معاه ذكريات و حكايات، والخليج عبارة عن ممشى طويل يطل مباشرة على سحر البحر الأحمر اللي بتزداد روعته في فترات الليل و بتحس فعلا إنك بتتمشى في شارع من شوارع باريس و قدامك كل المطاعم و المقاهي و الفنادق باختلاف أشكالها و درجاتها.

السياحة في شرم الشيخ

سوهو سكوير:

أحد أهم مناطق شرم الشيخ خصوصا مع التطويرات الكبيرة اللي حصلت فيه خلال السنوات الأخيرة، وهو مصمم زي الميادين العالمية، ويعتبر من أحسن الأماكن في شرم الشيخ كلها وبيقي فيه احتفالات كتير علي مدار السنة.

قريب من مجمع ألف ليلة و ليلة ، بنلاقي مول الميركاتو في المنطقة و هو أشهر و أكبر مول في شرم الشيخ، ويوجد به العديد من المحلات التجارية والمطاعم، وكمان هناك جنينه مول المكان الجميل جدا واللي فيه عدد كبير من محلات البرندات العالمية والبزارات السياحية.

السوق القديم :

السوق القديم هو المكان المثالي لشراء الهدايا التذكارية و المنتجات المحلية، والأسعار هناك أرخص كتير عن أسواق تانية في شرم الشيخ، وبالإضافة لتجربة التسوق و الهدايا التذكارية، السوق الشعبي من أهم الأماكن السياحية في شرم الشيخ اللي مينفعش تفوت زيارتها خاصة مسجد الصحابة.

مسجد الصحابة

Farsha – فرشه :

مكان أكتر من رائع بكل ما تحمله الكلمة من معني والمكان موجود في الهضبة.
والمكان دا عباره عن طاقه ايجابيه لاي حد، هتشوف ديكورات تفكرك بأيام جميله أوي، وهتسمع مزيكا هتحسسك أن روحك طايره، وأسعاره زي أي كافيه عادي بس مينفعش تروح شرم من غير متروح فرشه،

محمية رأس محمد:

بتعتبر المحمية واحدة من أجمل وأهم مناطق الغوص اللي بيزورها كتير من السياح من كل أنحاء العالم لتجربة غوص فيها واللي بتكون مليئه بالمتعة والإثارة والمناظر الجميلة الخلابة للشعب المرجانية والأسماك الملونة في البحر الأحمر.

هوليود:

هي قرية كبيرة جدًا… فيها أكبر نافورة راقصة في شرم الشيخ.. وفيها أماكن رائعة للتصوير وماكتات لشخصيات سينمائية زى جاك سبارو… وماكتات كبيرة لديناصورات.. وبحيرات صنااعية.. ده بالإضافة كمان لمدينة الملاهي
والمسرح اللي بيتعرض عليه استعراضات ومسرحيات جميلة جدًا.

متحف شرم الشيخ:

والمتحف ده متنوع وبيضم فيه قطع اثريه جميله وفريده جدا.

اقرأ المزيد على صحيفة هتون الدولية هنا.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى
Link partner: gaspol168 sky77 koko303 zeus138 luxury111 bos88 bro138 batman138 luxury333 roma77 ligaciputra qqnusa qqmacan gas138 bola88 indobet slot5000 ligaplay88