سفر وسياحة

أجمل شواطئ جزيرة بوكيت

أجمل شواطئ جزيرة بوكيت

تعد جزيرة بوكيت من أفضل الوجهات السياحية في تايلاند وهي من الأماكن اللي لو قضيت فيها شهور مش هتشبع منها ولا هتلحق تكتشف كل الجمال اللي فيها.
بتتميز جزيرة بوكيت أجمل جزر تايلاند بالشواطئ الساحرة، والمنتجعات الفخمة، والمطاعم والأسواق والمحلات التجارية وكمان طبيعة الجزيرة من من جبال وتلال وغابات وشواطئ رملية طويلة و بحيرات وشلالات أدت لتنوع.

الأنشطه اللي ممكن تعملها هناك علشان كده هتلاقي هناك حجات تعجبك ومناسبه ليك أي إن كان ذوقك
ودي قائمة بأهم الشواطئ الموجوده في جزيرة بوكيت  :
بوكيت بيتبعها 39 جزيرة صغيره علشان كده هتلاقي في بوكيت أروع وأجمل الشواطئ ممكن تشوفها في حياتك واللي بتختلف من شاطئ للتاني وكل شاطئ فيهم بيتميز بحاجه مختلفة زي :

-شاطئ باتونج Patong Beach :أشهر شواطئ بوكيت وهتستمتع فيه بالأنشطة الترفيهية المختلفه والماساج والمشروبات الأستوائية البارده.

-شاطئ نيهان Nai Harn Beach : من أكتر الشواطئ الخلابه في بوكيت مليان بالأشجار وبيتميز بالرمال البيضاء والمياه الصافية الفيروزية، والأنشطة الترفيهية زي المراكب الشراعية والغوص .

-شاطئ كليم بيتش Kalim Beach :من شواطئ جزيرة بوكيت، ويقع بجوار شاطئ باتونج، ويتميز بالخدمات الترفيهية الرائعة والمتنوعة والمناظر الخلابة.

-شاطئ كارون بيتش Karon Beach : من أشهر الشواطئ في العالم طوله 3 كيلومتر ،وبيحتوى على عدد كبير من الفنادق والخدمات.

– شاطئ كاتا بيتش Kata Beach : بيحتوي على نسبة كبيرة من التلال والغابات، ويتميز بالمناظر الخلابة وكمان يحتوى على عدد كبير من النوادي الليلية والخدمات الترفيهية.

– شاطئ بانغ تاو Bangtao Beach : بيتميز بالرمال النظيفة، والخدمات الترفيهية زي ركوب الأمواج والتزلج وغيرها، بس بيعتبر أغلي الشواطئ في أسعار الفنادق.

-شاطئ كامالا Kamala Beach : يعتبر من أفضل الشواطئ لعشاق الرومانسية والهدوء وهو شاطئ مثالى علشان تقضي فيه شهر العسل. بيحتوي على عدد كبير من المطاعم والكافيهات ومراكز المساج، وبيستضيف بطولات لركوب الأمواج والتزلج .

اقرأ المزيد على صحيفة هتون الدولية من خلال الرابط التالي هنا.

أجمل شواطئ جزيرة بوكيت
أجمل شواطئ جزيرة بوكيت

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى
Link partner: gaspol168 sky77 koko303 zeus138 luxury111 bos88 bro138 batman138 luxury333 roma77 ligaciputra qqnusa qqmacan gas138 bola88 indobet slot5000 ligaplay88